U+D n.11_12/2019_VI
RETAIL ENVIRONMENT
Editoriale_Editorial
E| Giuseppe Strappa, Retail Space e forma della città
I| Vincenzo Buongiorno, Urbano/suburbano. Retail envinroment e spazio pubblico della città digitale
Saggi_Essays
1| Howard Davis, Ashley Dhanani, The Winkley Estate in London: An Old Typo-Morphological Model for the New Economy.
2| Vladan Đokić, Ana Zorić, Aleksandra Đorđević, “Belgrade” Department stores: setbacks, challenges and new perspectives on an old commercial
Model.
3| Xiao Xiao, Linear Marketplaces upon Fixation Line of Shanghai, a Case Study of Hongzhu Market. I mercati lineari sulle fixation line di Shangai, il caso studio di Hongzhu Market.
4| Vanessa Casarin, Como Roma está enfrentando a instalação de anúncios comerciais na paisagem urbana?
5| Gianpiero Moretti, Shopping centers: understanding the typological process to innovate. Centri commerciali: interpretare il processo tipologico per l’innovazione
6| Alessia Allegri, Decodificando i luoghi del commercio negli spazi urbani. Un estratto dall’Atlante dei Sistemi Commerciali di Lisbona, 1970-2010. Decoding Commercial Places in Urban Spaces. An excerpt from the Atlas of Lisbon Commercial Systems, 1970-2010.
7| Marco Maretto, Commercio e rigenerazione urbana. I centri commerciali delle frange periurbane come nuove “polarità”. Urban retail and regeneration. The chance of the fringe shopping centers as new polarities for the XXI Century City.
8| Paolo Carlotti, “City Mall” e vuoti urbani. Metamorfosi di uno spazio collettivo.
“City Mall” and Urban Voids. Metamorphosis of a collective space.
Recensioni_Book Reviews
1| M. Beccu, A. B. Menghini, A. Zattera (eds.) Le forme del museo. Ragionamenti ed esercizi didattici. (Matteo Ieva).
2| E. Firley (ed.), Designing Change. Professional Mutations in Urban Design 1980-2020. (Alessandro Camiz).
3| G. A. Neglia, Tutto è giardino. Paradigmi di paesaggi sostenibili tra Mediterraneo e Medioriente. (Fabio Di Carlo).